UWAGA!
MZK Sp. z o.o. informuje że zgłoszenia anonimowe nie będą przyjmowane i rozpatrywane.
Regulamin Zgłoszeń Wewnętrznych
w MZK Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy
Nr ewid. 2/2024 z dnia 23.10.2024 r.
określający procedury zgłaszania naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa (sygnalistów).
§ 1
- Na podstawie art. 24 ust. 1 Ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (dalej: Ustawa) oraz art. 8 ust. 1 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937
z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (dalej: Dyrektywa) ustanawia się w MZK Sp. z o.o. z siedzibą w Bydgoszczy Regulamin określający wewnętrzną procedurę zgłaszania naruszeń prawa, podejmowania działań następczych oraz ochrony osób dokonujących zgłoszeń naruszenia prawa (sygnalistów). - Pojęcia użyte w regulaminie są równoznaczne z pojęciami określonymi w art. 2 Ustawy.
- Działania MZK Sp. z o.o. oparte są na odpowiedzialności, zapobieganiu korupcji
oraz zapobieganiu powstawania innych nieprawidłowości zarówno wewnątrz Spółki, jak
i wśród podmiotów współpracujących przy uwzględnieniu szeregu aspektów,
w szczególności interesów społecznych, ochrony środowiska, relacji z różnymi grupami współpracowników. MZK Sp. z o.o. prowadzi swoją działalność w oparciu o poszanowanie przepisów prawa, dobre praktyki oraz najwyższe standardy etyczne. - Podstawowym celem regulacji jest utworzenie systemu informowania
o nieprawidłowościach w Spółce poprzez stworzenie bezpiecznych kanałów zgłoszeniowych, zapobiegających podejmowaniu jakichkolwiek działań odwetowych wobec sygnalisty. - Osoby zgłaszające naruszenia podlegają ochronie. Zakazuje się ujawniania tożsamości sygnalisty wbrew przepisom oraz prowadzenia działań odwetowych wobec tych osób,
w szczególności działań wymienionych w art. 12 i 13 Ustawy. - Z ochrony przed działaniami odwetowymi korzystają także:
- osoby pomagające w dokonaniu zgłoszenia;
- osoby powiązane z sygnalistą, które mogą doświadczyć działań odwetowych
w kontekście związanym z pracą, takie jak współpracownicy lub osoby najbliższe sygnalisty.
§ 2
- Zgłaszanie naruszeń/nieprawidłowości będących działaniem lub zaniechaniem niezgodnym z prawem lub mającym na celu obejście prawa dotyczy następujących obszarów działalności MZK Sp. z o.o.:
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji
i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych; - konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi
w pkt 1–16 (np. kodeks etyki, ład korporacyjny).
§ 3
- Regulamin ma zastosowanie do następujących osób fizycznych uprawnionych
do dokonania zgłoszenia:- pracownik;
- pracownik tymczasowy;
- osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
- przedsiębiorca;
- prokurent;
- akcjonariusz lub wspólnik;
- członek organu osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej;
- osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy;
- stażysta;
- wolontariusz;
- praktykant.
- Regulamin stosuje się także do osoby fizycznej, o której mowa w ust. 1, przed nawiązaniem z nią stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w MZK Sp. z o.o., a także już po ich ustaniu.
- Jeżeli zgłoszenie podlega rozpatrzeniu w ramach innej procedury (np. antymobbingowej, skargowej) przekazuje się je wg właściwości.
- Informacja o naruszeniu prawa może być w każdym przypadku zgłoszona również
do Rzecznika Praw Obywatelskich albo organu publicznego z pominięciem regulaminu zgłoszeń wewnętrznych.
§ 4
- Dostęp do kanałów zgłaszania nieprawidłowości posiadają tylko osoby odpowiedzialne
za przyjęcie zgłoszenia. - Zgłoszenia naruszenia nieprawidłowości można dokonywać pisemnie – poprzez wypełnienie „Karty Zgłoszenia” dostępnej pod adresem: mzk.bydgoszcz.pl/sygnaliści
(zał. nr 1 do regulaminu). Następnie wypełnioną kartę należy umieścić w zamkniętej kopercie opatrzonej napisem „zgłoszenie naruszenia”, umieszczonej w kolejnej zamkniętej kopercie dostarczonej pocztą wewnętrzną lub zewnętrzną (tradycyjną) na adres:
Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o.
Sekcja Administracyjno-Kancelaryjna „do rąk własnych”
ul. Inowrocławska 11
85-153 Bydgoszcz
- Zgłoszenie w szczególności powinno zawierać:
- dane osobowe sygnalisty: imię, nazwisko, stanowisko, miejsce pracy, datę dokonania zgłoszenia;
- dane osobowe osoby/osób, której zgłoszenie dotyczy;
- opis przedmiotu naruszenia, wskazanie nieprawidłowości oraz ich daty;
- wskazanie jakich regulacji wewnętrznych, przepisów prawa lub standardów zgłoszenie dotyczy;
- wskazanie okoliczności powzięcia informacji o naruszeniu;
- wskazanie osób mających związek ze sprawą lub ewentualnych świadków;
- wskazanie osób, z którymi osoba dokonująca zgłoszenia kontaktowała się w danej sprawie;
- inne okoliczności istotne dla sprawy.
- W MZK Sp. z o.o. zgłoszenia anonimowe nie będą przyjmowane i rozpatrywane.
§ 5
- Kto dokonuje zgłoszenia wiedząc, że do naruszenia prawa nie doszło podlega karze przewidzianej w Ustawie.
- W przypadku ustalenia w wyniku wstępnej analizy zgłoszenia albo w toku postępowania wyjaśniającego, iż w zgłoszeniu nieprawidłowości świadomie podano nieprawdę
lub zatajono prawdę, sygnalista będący pracownikiem, może zostać pociągnięty
do odpowiedzialności porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia. - W przypadku sygnalisty, świadczącego na rzecz MZK Sp. z o.o. usługi na podstawie innej niż stosunek pracy umowy, ustalenie dokonania fałszywego zgłoszenia nieprawidłowości skutkować może rozwiązaniem tejże umowy.
- Niezależnie od skutków wskazanych powyżej, sygnalista świadomie dokonujący fałszywego zgłoszenia może zostać pociągnięty do odpowiedzialności odszkodowawczej, w przypadku wystąpienia szkody po stronie Spółki, związanej z fałszywym zgłoszeniem.
- Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia nieprawdziwych informacji przez sygnalistę, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych od sygnalisty, który dokonał takiego zgłoszenia.
§ 6
- Dane kontaktowe osób upoważnionych do przyjmowania zgłoszeń w Sekcji Administracyjno-Kancelaryjnej publikuje się na stronie internetowej: mzk.bydgoszcz.pl/sygnaliści.
- Do obowiązków osób przyjmujących zgłoszenia należy w szczególności:
- przyjmowanie zgłoszeń i ich potwierdzanie;
- wstępna kwalifikacja i ocena zgłoszenia (nie później niż w terminie 7 dni roboczych
od dnia wpływu); - nadanie lub nie nadanie osobie zgłaszającej statusu sygnalisty;
- przesłanie sygnaliście potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego w terminie
7 dni od dnia jego otrzymania; - wzywanie sygnalisty do uzupełniania przekazanych informacji, jeśli powstają wątpliwości co do ich prawidłowego zakwalifikowania;
- zapoznanie sygnalisty z klauzulą informacyjną i uprawnieniami wynikającymi
z obowiązujących przepisów; - utrzymywanie stałego kontaktu z sygnalistą oraz udzielanie mu informacji o podjętych działaniach następczych;
- prowadzenie rejestru zgłoszeń, w tym dokonywanie wpisów w terminach określonych ustawowo;
- występowanie do Członków Zarządu o powołanie Zespołu ds. naruszeń, którego skład będzie każdorazowo ustalony indywidualnie, w zależności od przedmiotu zgłoszenia.
§ 7
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych prowadzony jest w sposób zgodny z zasadami ochrony danych osobowych, przy uwzględnieniu zobowiązania do zachowania poufności tożsamości sygnalisty oraz osób związanych z daną sprawą, w formie pisemnej, w tym elektronicznej. W przypadku formy elektronicznej plik zawierający rejestr powinien być zaszyfrowany lub co najmniej zabezpieczony hasłem uniemożliwiającym jego otwarcie przez osoby nieuprawnione.
- Rejestr zgłoszeń wewnętrznych obejmuje:
- numer zgłoszenia;
- przedmiot naruszenia prawa;
- dane osobowe sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie, niezbędne
do identyfikacji tych osób; - adres do kontaktu sygnalisty;
- datę dokonania zgłoszenia;
- informację o podjętych działaniach następczych;
- datę zakończenia sprawy.
- Dostęp do rejestru zgłoszeń wewnętrznych przysługuje wyłącznie:
- Członkom Zarządu;
- Osobom upoważnionym do przyjmowania zgłoszeń;
- Kierownikowi Działu Kadr i Płac;
- innym pracownikom posiadającym indywidualne pisemne upoważnienie wydane
przez Zarząd; - organom ścigania w przypadku ich zawiadomienia.
- Dane osobowe oraz pozostałe informacje w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych
są przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami.
§ 8
- Zarząd w zależności od przedmiotu zgłoszenia lub osoby, której zgłoszenie naruszenia dotyczy, powołują bez zbędnej zwłoki Zespół ds. naruszeń.
- Członkowie Zespołu prowadzą postępowanie wyjaśniające w sprawie wskazanej
w zgłoszeniu, na podstawie upoważnień Zarządu. - Jeśli w toku postępowania wyjaśniającego zaistnieje konieczność skorzystania z wiedzy specjalistycznej (eksperta, biegłego), Zarząd może powołać taką osobę
do udziału w pracach Zespołu, przy czym wymagane jest by zawarta z tą osobą umowa zawierała klauzulę o zachowaniu poufności oraz o ochronie danych osobowych. - Członkiem Zespołu ds. naruszeń nie może być:
- sygnalista przekazujący informacje będące przedmiotem wyjaśniania;
- osoba, której dotyczy zgłoszenie;
- osoba będąca bezpośrednim podwładnym lub przełożonym osoby, której dotyczy zgłoszenie;
- osoba bliska w stosunku do osoby, której dotyczy zgłoszenie (w rozumieniu przepisów kodeksu karnego);
- osoba wykonująca czynności lub załatwiająca sprawy, których prawidłowość będzie przedmiotem badania (może nim być osoba wykonująca czynności lub załatwiająca sprawy tego typu);
- osoba, której udział w postępowaniu wzbudzałby uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności z innych przyczyn.
- W trakcie prowadzenia postępowania wyjaśniającego członkowie Zespołu ds. naruszeń mają prawo do:
- dostępu do dokumentów i danych jednostki w zakresie niezbędnym do wyjaśnienia sprawy;
- uzyskiwania informacji od kierowników poszczególnych komórek organizacyjnych;
- uzyskiwania ustnych i pisemnych wyjaśnień od pracowników i zleceniobiorców Spółki;
- dostępu do danych ze służbowych komputerów i telefonów MZK Sp. z o.o.
(z uwzględnieniem zasad w zakresie ochrony prywatności, tajemnicy korespondencji
i RODO); - dostępu do danych z monitoringu wizyjnego (z uwzględnieniem zasad w zakresie ochrony prywatności i RODO);
- dostępu do pomieszczeń Spółki w celu dokonania wizji lokalnej lub przeszukania
i zabezpieczenia dowodów; - korzystania z pomocy Inspektora Ochrony Danych;
- konsultowania, w niezbędnym zakresie, uzyskanych informacji i danych z sygnalistą.
- W zakresie nieuregulowanym w regulaminie do postępowania wyjaśniającego stosuje
się odpowiednio przepisy dotyczące kontroli wewnętrznej w Spółce.
§ 9
- Postępowanie wyjaśniające powinno zostać zakończone w czasie nie dłuższym niż 30 dni od daty jego wszczęcia, pod warunkiem możliwości zebrania w tym czasie przez Zespół
ds. naruszeń niezbędnych dokumentów i dowodów. - W szczególnie skomplikowanych przypadkach za zgodą Członków Zarządu postępowanie wyjaśniające może zostać wydłużone. Maksymalny termin na przekazanie sygnaliście informacji zwrotnej nie może przekroczyć 3 miesięcy od dnia potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia – 3 miesięcy od upływu 7 dni od dnia dokonania zgłoszenia wewnętrznego, chyba że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
- Z ustaleń poczynionych podczas postępowania wyjaśniającego Zespół ds. naruszeń sporządza raport końcowy, który przedkłada Zarządowi. Raport ten zawiera opis ustalonego stanu faktycznego, w tym ustalone nieprawidłowości i ich przyczyny, zakres
i skutki nieprawidłowości oraz osoby za nie odpowiedzialne. - Wraz z raportem końcowym Zespół ds. naruszeń załącza propozycje dalszych działań następczych, którymi w szczególności mogą być:
- zamknięcie postępowania bez podejmowania dalszych działań (w wypadku niepotwierdzenia się zgłoszenia);
- przeprowadzenie rozmowy, zwrócenie uwagi pracownikowi;
- upomnienie pracownika, pozbawienie nagrody, premii itp.;
- zmiany lub rotacje na stanowiskach;
- wnioski prewencyjne o charakterze zarządczym lub organizacyjnym;
- zmiany w wewnętrznych procedurach;
- podjęcie działań cywilnoprawnych, dotyczących np. zawartych umów, naprawienia szkody, wypłacenia odszkodowania;
- złożenie wniosku o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego;
- złożenie wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie naruszenia dyscypliny finansów publicznych;
- złożenie zawiadomienia do właściwych organów Państwa;
- złożenie zawiadomienia o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa
(w przypadku zgromadzenia dowodów); - poinformowanie właściwych służb (w przypadku niedostatecznego zgromadzenia dowodów).
§ 10
- Przetwarzania danych osobowych w trakcie odbierania zgłoszeń naruszeń/nieprawidłowości, prowadzenia postępowań wyjaśniających, podejmowania działań następczych oraz ochrony sygnalistów dokonuje się zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679) z dnia 27 kwietnia 2016 roku
w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych). - Dane osobowe osoby, której nadano status sygnalisty, podlegają szczególnej ochronie
w celu ograniczenia osobistego ryzyka osoby zgłaszającej nieprawidłowości, w tym negatywnych konsekwencji ze strony osób i podmiotów, do których odnosiło się zgłoszenie. - Dane sygnalisty powinny pozostać poufne i nie mogą być ujawniane w toku postępowania stronom i uczestnikom tego postępowania, bez wyraźnego
i jednoznacznego przyzwolenia ze strony sygnalisty. - Osoby upoważnione do otrzymywania zgłoszeń, rejestrują wniosek jako odrębną sprawę, z sygnaturą odpowiednią dla zgłoszeń sygnalistów, aby zminimalizować ryzyko ujawnienia danych sygnalisty na dalszych etapach postępowania.
- Od sygnalisty nie żąda się dodatkowych danych osobowych, niż te, które są wymagane
w złożonym zgłoszeniu. - Dane sygnalisty nie są ujawnianie w żadnym z dokumentów związanych
z postępowaniem. - Danych sygnalisty nie ujawnia się na wniosek stron lub uczestników postępowania.
- Danych sygnalisty nie zamieszcza się w rozdzielnikach dokumentów związanych
z postępowaniem. - Sygnalista jest informowany o przebiegu i wyniku postępowania, które zostało wszczęte
na skutek jego zgłoszenia, w tym o planowanych lub podjętych działaniach następczych
i powodach takich działań. Informacje na ten temat przekazują mu osoby upoważnione
do przyjmowania zgłoszeń dotyczących naruszeń prawa, w terminach wskazanych w art. 25 ust. 1 pkt 7 Ustawy. - Dane osobowe, które w sposób oczywisty nie mają znaczenia dla rozpatrywania konkretnego zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są usuwane bez zbędnej zwłoki.
- Klauzula informacyjna dla sygnalistów stanowi zał. nr 2 do regulaminu.
- Klauzula informacyjna przesłana będzie pocztą tradycyjną (za potwierdzeniem odbioru). Klauzulę przekazuje się także osobom, których dane uzyskane zostały od sygnalisty.
§ 11
- Kierowników komórek organizacyjnych zobowiązuję do zapoznania z niniejszym regulaminem:
- wszystkich podległych pracowników;
- zleceniobiorców, usługodawców i wykonawców świadczących pracę lub usługi
na rzecz MZK Sp. z o.o., a także na etapie negocjacji przez zawarciem przedmiotowych umów. - Kierownika Działu Kadr i Płac zobowiązuję do zapoznania z niniejszym regulaminem osoby ubiegające się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usługi lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.
- Wszyscy pracownicy i współpracownicy MZK Sp. z o.o. (zleceniobiorcy, usługodawcy, wykonawcy itp.) mają obowiązek bezwzględnego przestrzegania niniejszego regulaminu.
§ 12
- Regulamin Zgłoszeń Wewnętrznych w MZK Sp. z o.o. wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia podania go do wiadomości osób wykonujących pracę na rzecz MZK Sp. z o.o.
w sposób określony w ust. 2. - Niniejszy regulamin zostanie umieszczony na stronie internetowej MZK Sp. z o.o. pod adresem: mzk.bydgoszcz.pl/sygnalisci oraz zostanie umieszczony i rozesłany
do wszystkich komórek organizacyjnych w przyjęty w Spółce sposób przez intranet.
UWAGA!
Zgłoszenia należy kierować pod adres:
Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o.
Sekcja Administracyjno-Kancelaryjna „do rąk własnych”
ul. Inowrocławska 11
85-153 Bydgoszcz